Scoutcraft 11 – 19-21 Maj

26 april, 2023 av Andreas Cederlund

Vad betyder scoutcraft?

Översätter vi ordet craft från engelska till svenska hittar vi flera betydelser såsom hantverk, fartyg, yrke, hantverksskicklighet, konst, slöjd, listighet, flygplan och farkost. Sätter vi då ihop det med scout kan det beskrivas med allt som vi scouter gör praktiskt för att t.ex. ha ett bra lägerliv och klara av och njuta av och med naturen och våra egna förmågor. Vad vi tillverkar beror både på våra direkta behov, t.ex. en lägerspis, diskställ och skoställ, och på våra intressen och vad vi vill utmana oss själva att göra! Därför tyckte vi att namnet Scoutcraft passar vårt läger!

Vem får delta på lägret?

Alla scouter i alla åldrar är välkomna. Dessutom vill vi ge möjlighet för de föräldrar och syskon som vill följa med att delta. Om syskon ska delta måste en förälder vara med under hela lägret.

Vi välkomnar också förstås alla ledare och alla övriga medlemmar!

Vart kommer lägret vara?

Lägret hålls kring kårens scoutstuga Hultet strax norr om Fristad. Här finns ingen el, men vattenpump på gården och mysig omgivning.

Hur sover vi?

Vi kommer alla att sova i tält eller vindskydd som kåren har. Minispårare och föräldrar får gärna ta med egna tält. Vi sätter upp tälten tillsammans.

Hur funkar det med maten?

Vi kommer gemensamt och patrullvis att laga maten på spisar som vi själva bygger och eldar i.

Vem gör vad på lägret?

Vi arbetar i olika patruller som ansvarar för olika saker olika dagar så att alla får prova på så mycket som möjligt. Det gäller alla delar av lägrets olika sysslor som att elda, hämta vatten, bygga olika saker, slå upp tält, prova på hantverk.

Vilka tider är lägret?

För alla Minispårare, Spårarscouter, Upptäckarscouter och Äventyrarscouter (ca 8–14 år) samt föräldrar och syskon börjar lägret fredag 19 maj klockan 10.00 på Hultet. Avslutning sker på Hultet söndag den 21 maj klockan 14.00. För ledare, ledarbarn och utmanarscouter (dvs. från ca 15 års ålder) börjar lägret torsdag den 18 maj klockan 12:00 på Örjanshus Vi välkomnar även tredje års äventyrare redan från torsdag 18 maj. Ledare och utmanarscouter avslutar på Örjanshus ca klockan 17.00 söndag 21 maj.

Samåkning!

Vi ser gärna att så många scouter samåker till Hultet därför hoppas vi att ni pratar ihop er med andra föräldrar. Har du ändå inte lyckats hitta skjuts ut så prata med avdelningsledarna så hoppas vi att de kan hjälpa till med att hitta någon att åka med.

Vad kostar det att följa med?

Som scout kostar det 400 kr att delta på lägret.

Föräldrar följer med utan kostnad och avgiften för syskon som inte är medlemmar betalar medlemsavgift för en termin (300kr/termin, kommer på faktura fyll i detta https://storjan.se/bli-scout/)
Ledare och utmanare som deltar under hela lägret 18-21 maj deltar utan avgift.
Betalningen görs till pg 38 03 33-5 eller Swish: 123 151 08 41 senast 10 maj.

När och hur ska man anmäla sig?

Sista anmälningsdagen är tisdag 10 maj men anmäl dig gärna tidigare så kan vi planera bättre. Lägeravgiften ska vara inbetald senast den 10 maj.

Anmälan

Fyll i detta formulär i nedstående länk, en per person (gäller även föräldrar och syskon)

Packlista:  Ladda ner

Scouthälsningar